Branje del je sklop javnih predavanj osredotočenih na izbrana dela sodobne umetnosti.
Tjaša Škorjanc:
Odsevi krize dotika v sodobni umetnosti: haptična relacijskost kot govorica objekta
V nedeljo, 25. maja 2025 ob 13. uri v Mali Galeriji BSI. Epizodo v seriji pogovorov tokrat gostimo v sodelovanju z ETC. / Ljubljana Art Weekend.
Predstavitev bo razgrnila primere umetniškega naslavljanja sodobne krize dotika, katere pomembna stranica je uveriženost v nečas/neprostor spletnega okolja. Številna umetniška preizpraševanja koncepta površine napotujejo na pogoje v in zunaj polja sodobne institucije umetnosti, ki slednjo razpirajo kot privilegirano mesto potujevanja – že samega po sebi ambivalentnega – čuta dotika, ki je pripet na pojem površine. Kot njena ključna zmožnost, kot dinamično načelo nekakšne horizontalne transcendence, dotik prehranjuje relacijsko razsežnost površine, kot golo onto-fenomenološko načelo pa to relacijskost razširja na polje sinestetičnega, kjer se je moč dotakniti z vsemi čuti.
Dotik, ki označuje minimalni prag življenja in obenem očrtava počelo človeške subjektivitete, je nepreklicno zvezan z (družbeno določenimi) pojmi časa, prostora, telesa in njihovega součinkovanja. Radikalne premene v teh kategorijah, ki so v obstoječem času uverižene v hitrostne ritme digitalne tehnologije, razstirajo določeno krizo dotika. Občutenje dotika se zato skuša zarisovati na površini(ah) in pri tem hoditi po zamejeni limiti intersubjektivnosti, ki ne ogroža subjektno-objektnih postavitev. Prostori umetnosti kot prostori potujitve z izbranimi primeri stopnjujejo nelagodje, vezano na ta – sam po sebi ambivalenten – čut. Haptično branje obravnavanih del bo pomagalo odpreti vprašanja, kot so: Kakšna je vizualno-konceptualna govorica umetniškega objekta, ki deluje kot dotik, odlepljen od nosilca? Kakšna je funkcija osamitve in simbolizacije nečesa, kar sicer ne more delovati onstran relacijskega ali (protetiziranega) korporealnega? Kako je lahko haptična poroznost prenešena v obnebje (zaključenega) objekta in kako je izpeljana inverzija optičnega (Pogleda) in haptičnega (Dotika)?
Tjaša Škorjanc je mlada raziskovalka na področju filozofije. Kot mnogo teoretikov_čark, ki vprašanja svojega poklicnega zanimanja črpajo iz lastnih biografskih krajin, tudi njene teme raziskovanja izhajajo iz osrednjih osebnih antagonizmov: dotik, telo, premiki (ali nomadstvo), ženskost, svetost.
Dogodek gosti Šum, ljubljanska platforma, ki v različnih formatih ustvarja vsebine na področju teorije-fikcije in sodobne umetnosti. Redno sodeluje z umetnostnimi institucijami, pri čemer se na razstavne projekte ali raziskovalne teme odziva s posebnimi tematskimi številkami tiskane publikacije in dogodki in s tem stremi k prispevku širšega diskurza o tematikah. Srečanje se odvija v sklopu Šumove serije pogovorov, ki obravnavajo, reflektirajo in skušajo na novo kontekstualizirati izbrana dela sodobne umetnosti.
Oblačno nebo v beli kocki
Petek, 28. februarja 2025 ob 18. uri, Muzej sodobne umetnosti Metelkova, Maistrova ulica 3, Ljubljana
Vljudno vabljeni na srečanje ob razstavi Lightroom v Muzeju sodobne umetnosti Metelkova, ki ga pripravlja revija Šum v sodelovanju z Moderno galerijo.
Lightroom, projekt Jona Derganca, sestavlja osem fotografij oblačnega neba, ki se pojavljajo v enakomernem ritmu, s približno enakimi razdaljami in obdajajo gledalca s treh od štirih sten. Prostor je osvetljen s podobno uniformnostjo, z belo svetlobo 5000 kelvinov, ki jo uporabljamo za grafiko in tisk in ki velja za najbolj »nevtralno« različico poustvarjanja dnevne svetlobe. Lightroom nadaljuje Dergančevo prakso premišljevanja o materialnih pogojih in predpostavkah fotografskega medija, ki jo vodi svojevrstna odpoved »zunanji« naravnanosti fotografije, njeni indeksikalni, dokumentarni funkciji, in poteka v vztrajnem odrekanju trdnih oprijemališč za gledalca.
O projektu bodo razmišljali avtor Jon Derganc, kustos Vladimir Vidmar in urednica revije Šum, Tjaša Pogačar.
Lightroom je v Prepihu MSUM na ogled še do 9. marca. Več informacij: https://www.mg-lj.si/si/razsta...
Srečanje se odvija v sklopu Šumove serije pogovorov, ki obravnavajo, reflektirajo in skušajo na novo kontekstualizirati izbrana dela sodobne umetnosti. Nastaja s podporo Ministrstva za kulturo in Mestne občine Ljubljana.
Produkcija: ŠUM (Društvo Galerija Boks) v sodelovanju z MG+MSUM.
Prostor kot dogodek in Razplastena bodočnost
Tina Tomšič in Lea Sande o instalaciji "Prostor v dveh dejanjih" Petre Varl in projektu "The Core" Dorijana Šiška.
13. 12. 2024 ob 18:00, Muzej sodobne umetnosti Metelkova, Ljubljana
Tina Tomšič: Prostor kot dogodek
Prostor v dveh dejanjih umetnice Petre Varl je instalacija, ki se za obiskovalce umetnine odvije v dveh dejanjih, na dva ločena popoldneva. Delo sestoji iz scenografije, situacije v katero smo kot gledalci vrženi, elementov okolja, ki delo obdajajo, igre s svetlobo in ideje o trajanju, ki je povezana tudi s premislekom o obstojnosti sodobne umetnosti kot take. Zasnova dela je gledališka, kot predstavitev zmožnosti manipulacije prostora, da porodi dogodek.
Lea Sande: Razplastena bodočnost
Dorijan Šiško v svojem umetniškem projektu The Core ustvarja nove poglede prihodnosti, ki so oblikovane skozi estetike internetnih diskurzov in ideologij. Skozi navigiranje labirintov video igre lahko te koncepte med seboj kombiniramo in s pomočjo oblike fiktivljenja špekuliramo o obratih, ki jih prinaša prihodnost. S pomočjo unikatnega vmesnika pa se delo spušča tudi na področje mediacije, imerzivnosti in interakcije.
Lea Sande je študentka sociologije kulture Univerze v Ljubljani. Dela kot novinarka na radiu Študent kjer piše pod okriljem redakcije za kulturo in humanistične vede. V svojem delu poroča o novih tehnologijah in njihovih implementacijah v kulturi, recenzira in kontekstualizira teoretska dela in kritično analizira pogosto pozabljene oblike umetnosti kot so stripi in video igre.
Tina Tomšič je umetnostna zgodovinarka in kritičarka. Prispevke o sodobni umetnosti piše za Radio Študent, sodelovala je z dnevnikom Delo, revijo o fotografiji Membrano in portalom Neodvisni. Je redaktorica Art-areije, teoretske oddaje o sodobni umetnosti na Radiu Študent. Trenutno zaključuje magistrski študij umetnostne zgodovine na Univerzi v Ljubljani. Svoj magisterij pripravlja na temo sodobne politične umetnosti.
Produkcija: Andrej Škufca (za revijo Šum / Društvo Galerija Boks)
Branje del nastaja s podporo Ministrstva za kulturo in Mestne občine Ljubljana.